Total Pageviews

  • Latest News

    Saturday, May 16, 2015

    Terima kasih Negara Indonesia, terima kasih saudara-saudara di tanah Mekah Anjung, Aceh.


    Clear All
    Oleh: Raidah Athirah, penulis + Muslim, hidup di Poland

    Terima kasih Negara Indonesia, terima kasih saudara-saudara di tanah Mekah Anjung, Aceh.

    Dengan memberi nama Tuhan Rahman dan Rahim,

    Biar saya memecahkan kesyukuran dan kebanggaan sebagai Indonesia yang ada di tanah rantau ini kerana kemurahan saudara-mara di motherland itu yang berani menghulurkan bantuan ke arah Islam Rohingya.

    Izinkan saya seorang suri rumah yang ia menyampaikan rasa terima kasih kepada orang-orang Aceh, terutamanya nelayan Langsa. Kebaikan kalian membantu saudara Rohingya akan tercatat dalam sejarah. Mei Anjung tanah Mekah yang melahirkan tamadun emas sparkles pada semua pihak. Mungkin Allah menurunkan rahmat Nya kepada tanah Rencong yang ihsan membantu seorang fellow.

    Saya hanya seorang suri rumah bandingan 17 tahun yang lalu dalam baris yang sama sebagai teranjak kerana konflik di bandar iaitu dialek Ambon, SARA di Maluku. Merenung gambar-gambar saudara muslim Rohingya membangkitkan secara kritikal cedera.
    Watch video Islam Rohingya menyerang kerana menampar keras atas rasa persaudaraan yang koyak memerlukan bukti. Sudah tiba masanya kita bergerak sebagai keberanian Langsa Fisher yang membantu saudara-saudara itu.

    Tiada Tempahan heartrending kesedihan dan bukannya meninggalkan tanah yang lahir akibat tekanan dan perang. Saya rasa ia. Hidup hari demi hari dengan harapan untuk membantu rakan-rakan. Tidur di rumah-rumah tempat tinggal yang tidak dengan pintu. Lapar yang meninggalkan bunyi meraung. Kesedihan adalah saudara kurus merenung jawapan makanan untuk gadis-gadis pelarian yang kami berkongsi rasa.

    Rahmat Tuhan saya pawed di Eropah tanah dua, Poland dan Norway tetapi memori saya ke atas latar belakang sebagai pelarian yang saya sentiasa dekap di nadi. Untuk hari ini dan akan datang, saya akan terus menggambarkan kehidupan pelarian yang telah digabungkan dengan darah dan tears seperti sekarang kami saudara muslim Rohingya derita.

    Keberanian Fisher Langsa dan tindakan serta ucapan daripada Encik Zaini Abdullah, "umat Islam adalah saudara-saudara. Kesedihan dan kesedihan tidak mereka juga adalah sebahagian daripada kehidupan kita ", bukti bahawa hati nurani negara yang masih hidup dan akan terus menjadi inspirasi umat manusia. Maaf jika saya angkuh untuk meminta. Jika membantu umat manusia dari luas Wilayah Republik Indonesia yang lain? Bantuan Rohingya Islam membuktikan ukhuwah. Nabi berkata; "Yang melepaskan kesusahan orang yang beriman pada Allah, maka dia akan melepaskan dunia kesusahan di akhirat. Siapakah orang yang membuat masalah, Allah akan pasti memudahkan (hal-ehwal umum) di dunia dan di akhirat. Siapakah yang dilindungi (Syuaib) seorang muslim, Allah akan pasti melindungi (aibnya) di dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa membantu hamba-Nya jika hamba itu membantu saudaranya "(Riwayat Muslim).
    Jantung keluarga Poland buat masa ini berkata salute tindakan rakyat Indonesia yang berjumlah Muslim

    Rohingya lain masa dengan sombong memandu mereka bagi pihak sempadan Wilayah. Walau bagaimanapun saya ingin mengkritik rasa kemanusiaan kita.

    Bagi pihak apa anak-anak mereka telah dibakar, wanita mereka yang dibunuh dan mereka mengalami bobbing di tengah-tengah laut dengan kargo penuh daripada sampan dan sebahagian daripada kita pasang mata yang buta?

    Bagi pihak apa mereka hidup miskin pelarian dan sebahagiannya kita beralih membutakan mata?

    Hati mana tidak menangis dan histeria tolol saksi kezaliman, penindasan kerana agama dan bangsa dan kita pasang mata yang buta?

    Kenapa orang-orang yang suara kuat mempertahankan hak ASASI manusia lupa mereka? Mengapa dunia tidak berani mengutuk ultimatum yang dihantar ke Myanmar yang berani merogol manusia?

    PILU heartrending menyaksikan mereka terlunta-lunta dan menderita selepas ditolak beberapa negara-negara ASEAN. Sama ada mereka mahu hidup seperti ini? Minum air kencing saudara lain di tengah-tengah wassail dengan minuman fizzy. tidak!

    Penindasan manusia terhadap manusia akan tetapi dunia seolah-olah membutakan mata.

    Kali ini, Izinkan saya untuk soalan yang buah-buahan acara persidangan Asia-Afrika yang menggalakkan merealisasikan prinsip sepuluh Nota-Nota Bandung telah terukir di the dakwat tinta sejarah;

    1. menghormati asasi manusia seperti yang termaktub dalam Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu.
    2. menghormati kedaulatan dan keutuhan semua negara.
    3. menghormati dan menghargai perbezaan kaum dan mengakui persamaan semua kaum dan bangsa-bangsa di dunia.
    4. bebas-gangguan dan campur tangan dalam isu-isu domestik negara-negara lain.
    5. menghormati hak setiap negara untuk mempertahankan diri semata-mata serta kolektif mengikut Piagam PBB.
    6. Jangan gunakan peraturan Pertahanan bersama dalam Akta untuk kepentingan negara.
    7. bebas mengancam dan melakukan susulan tentera terhadap integriti Wilayah dan kemerdekaan negara.
    8. menyelesaikan dan lengkapkan semua borang pertikaian antarabangsa melalui jalan-jalan damai dengan kelulusan Bangsa-Bangsa Bersatu.
    9. pendahuluan kepentingan boleh
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Terima kasih Negara Indonesia, terima kasih saudara-saudara di tanah Mekah Anjung, Aceh. Rating: 5 Reviewed By: Unknown
    Scroll to Top